dunkla rum

Nu är jag hemma igen, det är otroligt skönt.
och gotland är alldeles för underbart, även om maya bay var en av dom mest fantastiska ställena jag varit på, havet var sådär turkos blått som det bara är på vykort, sanden var vit och det var en jättefin omgivning.
ja, thailand är fint, men har ju sina baksidor. Precis som jag har mina baksidor. När jag var i thailand fick jag världens finaste present, av Li, en av världens finaste människor. Jag skulle kunna göra vadsomhelst för henne, för jag älskar henne så djupt så det existerar inte. Hon står mig nära, och kommer alltid göra.
Resan var lång, två dygn har jag varit vaken just nu, känns bra, mentalt är jag helt slut men jag vägrar erkänna det för mig själv, jag är en fighter. Jag skriver en liten resumé om hemresan. Vi var på bangkoks nya flygplats, det var som en liten stad, så stor var den. Och inte för att tala om taxfree'n woh. Dom hade butiker som Viktor&Rolf, Fendi, Dunhill, Prada, Burberry. Pontus och jag gick in på burberry, han hade lite pengar över sa han. Jag stog för första gången och bläddrade i några burberry pikéer, jäkligt snygg faktiskt, färgen var sådär perfekt, storleken med, men sen var det ju det här med priset. Ja jag hade ju inte råd, pontus tog dock fram lite cash och köpte sig en brun piké, så nu har han två! tufft. Färgen var snygg och jag uppmanade honom att köpa den. Sagt och gjort. Vi letade upp mamma och pappa, dom hade köpt parfymer. Jag hittade också en parfym, eller vi hade lite bråttom så jag fick mest gå på känsla. Escada - Into the blue blev det. Den luktade gott! Vi gick ombord och där väntades en 11 timmar lång resa till Amsterdam, vi skulle mellanlanda där. Resan gick hyfsat fort, jag var nog i dvala den mesta av tiden, jag kommer inte ihåg någonting. Förutom att jag tänkte att dom där barnen kunde gärna få dämpa sig lite. well, väl framme i amsterdam tog vi oss till tull kontrollen tror jag det är. Dom har infört nya EU regler, man får inte medföra någon vätska i handbaggaget ombord, isf bara 100 ml. En kille kom och frågade oss med en hackig engelska om vad vi hade i väskan, vi visade upp våra parfymer vi köpt i bangkok, mamma hade köpt en lotion, 200 ml. Du den där får vi ta och slänga den är för stor, det är mot våra regler förstår du. Att det var obruten förpackning verkade ju inte heller vara till någon större hjälp, han slet den ur händerna och prickade papperskorgen med ett avstånd på 3m, -yes. sa han. Yes? du hade precis slängt hennes lotion för 300 sv kr. Vart blir yes ett passande ordval? ah. Jaja, vad kunde vi göra. Vidare till röntgen, hon som jobbade där bakom, högg tag i mig; excuse me, is this you're bag, i have to check it. -well, uhm yes, okej. Jag förstog noll, allting var ju i såna här små plast påsar dom ger till passagerare (där lägger du din vätska, t.om tandkräm). Hon rotade runt i väskan och tog upp en 8 cm hög deo flaska, -I have to through this away, it can be dangerous. -jaha, okej, my deoderant? sure. Jag drog flaskan ur handen på den och kastade den själv i sopkorgen, skulle nån kasta så var det jag. Haha, jag var nog lite överdriven där, men jag var trött! Efter många omständigheter med ompackningar och disskusioner kom vi tillsist iväg, kom 3 minuter innan gaten stängdes och tur var det! Då lyfte vi till stockholm, härliga sverige. Och ja, i stockholm övertalade vi mamma att köpa en nu lotion, sedan skulle vi boka om vårt flyg, så vi slapp ta det sena flyget hem. Vilket gick, men det hade sitt pris. 1050 kr fick vi betala p.ga att dom måste gå in i datorn och ändra bokningen. Internet och arbetskraft kostar pengar, var deras kommentar. Oj, det var nästan lite för löjligt. Inte nog med det här med vätskan, även fast det är för säkerheten, men att ta 300 per person för att någon ska gå in och redigera lite i bokningslistan. jaja, hem skulle vi och jag var överlycklig :) en halvtimme tog flygturen vilket var väldigt bekvämt. På gotland sken solen och klimatet var ju inte precis detsamma som i thailand. Kyligt var det. Sen var vi hemma. Jag tog en dusch sen ringde jag till annie. '..bra då ses vi på åhlens klockan 1!' efter ett väldigt kärt återseende med annie som jag saknat otroligt var jag tvungen att cykla hem, erica hade bett mig följa med och träna med 91, då skulle jag få spela ica cup! Träningen gick hyfsat, konditionen var ju inte precis den bästa. Fast hur det än hade gått för mig skulle vi spela på fredag, samling klockan 07.00 :) hu!

nu är jag trött. Jag har suttit hela kvällen och funderat på soc.
Vad hennes anmälan betydde, framtiden, vad skulle hända. Fanns det kanske någon möjlighet att dom råkat glömma bort det här medans jag varit utomlands? 
Jag vill inte, jag vill verkligen inte.


Nej, nu måste jag sova.
Fast det var en lång blogg, nu blir pernilla glad. Henne saknar jag, jag har nog aldrig riktigt förstått vilken underbar människa det är jag har och göra med. Hon är bra hon, för bra.


julia.



                                                 
                                                                                    Maya bay.  
 


There's traffic in the sky

jaha, då var jag här igen.
imorgon åker jag till thailand för 3 gången.
det ska bli kul, det hoppas jag på!
ska försöka träffa jonna så mycket som möjligt, hon och jag ska spela massor med fotboll och snorkla!
så ni vet.. jag saknar er redan, och jag har ännu inte kommit iväg.
jag skulle nog göra vadsomhelst för att ta med mig mina vänner ner dit.
ha det nu underbart, jag älskar er.
..så otroligt mycket.



för på måndag ligger jag på stranden och steker samtidigt som jag diggar till musik!
det här blir nog bra trotsallt.


God jul i förskott!


yours Julia.
                                                                          
                                        


ingen soldat

hallå där.
känns som om det var åratal sen jag uppdaterade.
men här är jag, jag sitter och skriver novell, samtidigt som musiken rullar.
min novell är dock inte så mycket novell, mer än kort berättelse.
hela svenska arbetet ska in imorgon, hoppas annika är glad när hon sätter betyg. Har So prov också.. beep test med, ingemar var snäll och gav mig en till chans eftersom jag blev så besviken på resultatet igår. Det har varit en jobbig vecka, och jag är verkligen nere på botten nu. Har försovit mig varje morgon, motivationen och humöret är heller inte det bästa. Men.. jag försöker göra det bästa av situatationen, just nu lever jag på kramar, och känner mig väldigt lyckligt lottad som har såna fantastiska vänner. På söndag åker jag till thailand, till Koh Lanta. Kommer hem den 27 december! Det ska bli skönt att koppla av, om jag lyckas med det. Jag är lite nervös bara, stämningen är ju spänd bara nu. uh.
Idag har jag varit i skolan, tog en paus ifrån skoltidningen. Jag, Lisa och Frida spelade pingis i två timmar och skrev novell, det var helt okej! Efter skolan var det konfirmation, vi åt glass med kola sås och såg på prinsen i egypten, det var länge sen jag såg den, så det var kul och glass var ju inte så dumt det heller!
I slut texten av fílmen kom en låt upp, en låt som jag inte hört på nästan ett halv år-år,                             Mariah Carey - When you belive, otroligt fin låt.
Efter jag traskat hem i kölden såg jag extreme home makeover, och det är ett gråt program!
och nu har jag grävt ner mig i plugg.

grattis älsklingsmatilda, 16 år :)


hejsvej,





niclas har dykt med en sån här, valhaj heter dom.
dom finns i thai, och han hoppas jag stöter på en när jag snorklar, då utlovas panik kan jag säga ^^

RSS 2.0